سال‌هاست که گوگل به صورت کاملاً واضح اعلام کرده است بازاریابان باید تمرکز خود را برای ساختن لینک‌ها متوقف کنند و این مسئله مطرح شده است که باید از دستکاری کردن و ساخت بک لینک‌ها برای افزایش رتبه‌ی وب سایت خود و بهتر نمایش داده شدن در جستجوی گوگل جلوگیری کنند. این موضوع به ما القاء می‌کند که لینک‌های خروجی در رنکینگ گوگل تأثیری ندارند و اصلاً برای الگوریتم‌های گوگل مهم تلقی نمی‌شوند. بنابراین می‌توان به راحتی از ‌آن‌ها صرف نظر کرد.

برای فهمیدن این موضوع که آیا داشتن بک لینک در بهبود رتبه‌ی گوگل و سئو تأثیر دارد یا خیر، باید تحقیقات و اطلاعاتی که اخیراً در این مورد انجام شده است را مورد بررسی قرار دهیم.

با مطالعه‌ی 50 نتیجه‌ی برتر گوگل در جستجوها برای حدود 15000 کلمه‌ی کلیدی به نتایجی درباره‌ی اینکه چه فاکتور‌ها و خصوصیاتی بر افزایش رتبه سایت در جستجو‌های گوگل تأثیر می‌گذارد، دست یافتیم که در این مقاله به برخی از ‌آن‌ها اشاره می‌کنیم:

ارتباط بین بک لینک و بهبود رتبه گوگل

همبستگی و ارتباط بین رتبه‌بندی‌های بالاتر در جستجو‌ها و تعداد وب سایت‌های مرتبط که لینک داده شده‌اند در جایگاه 30 قرار دارد. این عدد ممکن است بسیار کوچک به نظر برسد اما بر اساس امتیازدهی این سیستم، بین عوامل مؤثر در این تحقیق، این عدد در واقع یکی از بالاترین همبستگی‌های مطالعه است. البته لازم به ذکر است که ارتباطات کوچکتر نیز تعجب آور نیستند زیرا بیش از 200 عامل برای رتبه‌بندی در نظر گرفته شده است که همگی در سئو تأثیرگذار هستند. گوگل به طور خاصی الگوریتم‌های خود را طراحی کرده است، به طوری که هیچ یک از عوامل بر بقیه تسلط ندارد. تعداد زیادی از وب سایت‌هایی که در رتبه‌ی بالای نتایج جستجو بودند، دارای بک لینک بودند و برخی از ‌آن‌ها نیز بک لینک نداشتند.

در بالای همه نتایج، حدوداً 99 درصد سایت‌ها دارای حداقل یک لینک خارجی بودند. بر اساس این تحقیق تمامی‌سایت‌ها که در رقابت برای بهبود رتبه‌بندی هستند، حداقل دارای یک بک لینک می‌باشند که به ‌آن‌ها اشاره می‌کند، حتی بیشتر ‌آن‌ها لینک‌های بیشتری هم داشته‌اند. در واقع پیدا کردن سایتی با رتبه‌ی بالا که هیچ‌گونه بک لینکی نداشته باشد، امری غیر ممکن به نظر می‌رسد.

بر اساس این مطالعه تعداد زیادی وب سایت شخصی پیدا شد که بدون داشتن بک لینک هدفمندانه دارای رتبه‌بندی و سئو مناسبی بودند، اما همان سایت به خودی خود دارای بک لینک‌هایی بود که به آن اشاره می‌کرد.

برای مثال زمانی که نیویورک تایمزThe New York Times یک صفحه‌ی جدید را منتشر می‌کند به دلیل جدید بودن آن صفحه هنوز بک لینک ندارد اما، چون وب سایت نیویورک تایمز دارای تعداد زیادی بک لینک است، ممکن است صفحه جدید نیز رتبه‌بندی خوبی در سئو پیدا کند.

در مجموع، 8/77٪ از صفحات شخصی در نتایج بالا دارای حداقل یک بک لینک از سایت‌های دیگر هستند و 2/22٪ از صفحات شخصی بدون بک لینک رتبه‌بندی شده‌‌اند و سئو ‌آن‌ها بهبود یافته است.

داده‌‌ها در مورد رتبه‌بندی‌ گوگل و بک لینک‌ها چه می‌گویند؟

1. بک لینک‌ها تقریباً همیشه در جستجو‌ها و رتبه‌بندی رقابتی وجود دارند.

2. رتبه‌بندی صفحات شخصی بدون داشتن بک لینک نیز امکان پذیر می‌باشد.

تا زمانی که سایت شما دارای بک لینک‌های زیاد و سئو مناسبی می‌باشد، صفحات وب سایت شما می‌توانند به تنهایی و بدون داشتن بک لینک رتبه‌ی خوبی کسب کنند. این مسئله به این معنی است که ارتباطی قوی بین داشتن بک لینک و بهبود رتبه در گوگل وجود دارد و برای افزایش رتبه‌بندی و سئو بهتر است که صفحات دارای بک لینک باشند.

3. لینک‌های بیشتر با رتبه‌بندی بالاتر ارتباط و همبستگی دارد.

این مطالعه همبستگی طولانی مدت بین رتبه‌بندی‌های بالاتر و تعداد بک لینک‌هایی که از وب سایت‌های منحصر به فرد یافت می‌شود، را تأیید کرده و بر اساس این تحقیق تعداد وب سایت‌های منحصر به فردی که به یک صفحه مرتبط بودند، یکی از بالاترین روابط همبستگی در جستجو‌ها بود.

4. چه زمانی می‌توان بدون بک لینک رتبه‌ی خوبی در گوگل یافت؟

با توجه به این تحقیق کاملاً واضح است که هیچ سایتی بدون بک لینک نمی‌تواند به رتبه و سئو خوبی دست پیدا کند، آیا هنوز ممکن است این اتفاق بیافتد؟

مسلماً بله، اما در اینجا یک نکته وجود دارد که در این تحقیق بیش از 15000 کلمه‌ی کلیدی مورد بررسی قرار گرفت. این کلمات، ‌آن‌هایی بودند که بیشترین جستجو‌ها مربوط به ‌آن‌ها بود و بیشتر وب سایت‌ها تلاش می‌کنند رتبه‌ی خود را بر اساس این کلمات بهبود ببخشند.

کلمات غیر قابل رقابت برای رتبه‌بندی‌ بسیار راحت‌تر هستند. بنابراین اگر شما می‌خواهید وب سایت خود را بدون هیچ‌گونه بک لینک رتبه‌بندی‌ کنید، می‌توانید با هدف قرار دادن عبارات مبهم به هدف خود برسید. این عبارات رقابت بسیار کمتری دارند و رقابت برای بهبود سئو بر اساس ‌آن‌ها بسیار راحت‌تر است.

علاوه بر این مورد، زمانی که کاربری برای جستجوی موردی خاص به وب سایت شما مراجعه کند و مطالب سایت شما محتوایی بسیار منحصر به فرد را ارائه دهد که کاربر در جایی دیگر نتواند پیدا کند، رتبه‌ سایت شما افزایش می‌یابد. ولی در این موارد نیز بهتر است لینکی به سایت شما اشاره کند تا بتوان سریع‌تر به نتیجه رسید.

ارتباط رتبه‌بندی گوگل و بک لینک

• بک لینک برای رقابت بهتر در جستجوها ضروری است
• رتبه‌بندی بدون بک لینک امکان پذیر نیست
• بک لینک بیشتر با رتبه‌ی بهتر ارتباط دارد
• رتبه‌بندی از طریق کلمات کلیدی خاص نیز امکان پذیر است
• محتوای مناسب نیز باعث بهبود سئو و رتبه‌بندی می‌شود

اما در 10 سال گذشته که گوگل متوجه این موضوع شد که مردم برای رتبه‌بندی‌ سریع به ایجاد بک لینک‌‌های غیر واقعی روی آوردند، با استفاده از الگوریتم‌هایی مثل الگوریتم پنگوئن، تجزیه معکوس شبکه‌های لینکی و مقابله‌ی جدی با وبلاگ نویسان به مقابله با این پدیده پرداخت.

دنیای وب با لینک‌ها پر شده است. میلیاردها لینک که بسیاری از ‌آن‌ها توسط ربات‌ها ساخته شده‌اند، بعضی از ‌آن‌ها برای تبلیغات می‌باشند، برخی از ‌آن‌ها لینک‌های سرمقاله‌های خوب و قدیمی‌ هستند. بنابراین چالش اصلی گوگل این است که لینک‌های خوب و بد را با استفاده از الگوریتم رتبه‌بندی‌ خود تشخیص دهد.

زمانی که گوگل لینکی از شما پیدا می‌کند با سه گزینه مواجه است:

1) آن را در الگوریتم رتبه‌بندی‌ شمارش کند.
2) آن را نادیده بگیرید و آن را در الگوریتم ارتقای رتبه‌بندی‌ قرار ندهد.
3) اگر به این نتیجه برسد که لینک دستکاری شده است شما را مجازات می‌کند.

متأسفانه بیشتر مردم نمی‌دانند که تعداد زیادی از بک لینک‌‌ها به رتبه‌بندی‌ کمک نمی‌کنند و حتی ممکن است آسیب نیز برسانند.

بک لینک‌ها در رتبه‌بندی‌ گوگل تأثیر بسزایی دارند و می‌توان از طریق ‌آن‌ها به بهبود سئو کمک شایانی کرد. اما برای این کار لازم است بدانید که چگونه با استفاده از دستورالعمل‌های گوگل به این امر کمک کنید و از قرار دادن بک لینک‌‌های بیهوده دوری کنید.

منابع

https://moz.com/blog/backlinks-google-study

«جدول سئو»

رابطه‌ی بک لینک و بهبود رتبه وب سایت شما در جستجو‌های گوگل چیست؟ عنوان سئو
Can You Rank in Google Without Links? نامک
تعداد بک لینک‌های صحیح رابطه مستقیمی‌با بهبود رتبه شما در جستجو‌های گوگل دارد. بنابراین داشتن بک لینک کمک بسیاری در بهبود سئو و رتبه‌بندی‌ وب سایت شما می‌کند. توضیحات سئو
بک لینک، سئو کلیدواژه‌ها

بک لینک: 27

1سئو: 1

تعداد کلیدواژه‌ها
رابطه بک لینک و رتبه گوگل عنوان تصویر اصلی
backlink نامک تصویر اصلی
افزایش رتبه‌بندی‌ سایت با استفاده از بک لینک توضیح تصویر اصلی
بک لینک در سئو عنوان تصویر 1
Your backlinks نامک تصویر 1
تاثیر بک لینک در سئو و افزایش رتبه سایت توضیح تصویر 1
ارتباط رتبه‌بندی‌ گوگل و بک لینک
• بک لینک برای رقابت بهتردر جستجوها ضروری است
• رتبه‌بندی‌ بدون بک لینک امکان پذیر نیست
• بک لینک بیشتر با رتبه بهتر ارتباط دارد
• رتبه‌بندی‌ از طریق کلمات کلیدی خاص نیز امکان پذیر است
• محتوای مناسب نیز باعث بهبود سئو و رتبه‌بندی‌ می‌شود
گوشواره1

 

«جدول شبکه اجتماعی»

رابطه بک لینک با افزایش رتبه‌بندی‌ سایت عنوان شبکه اجتماعی
عوامل بسیاری در رتبه‌بندی‌ گوگل و بهینه سازی وب سایت برای موتور‌های جستجو تاثیر دارند. یکی از این موارد بک لینک‌هایی هستند که به سایت شما اشاره می‌کنند. به طور کلی بیشتر سایت‌هایی که از رتبه بالایی برخوردارند دارای بک لینک می‌باشند. بنابراین نمی‌توان تاثیر بک لینک را در سئو نادیده گرفت. بر اساس تحقیقات انجام شده بر روی تعداد زیادی از سایت‌ها نتایج زیر کسب شده است:
• داشتن بک لینک برای رقابت بهتر در جستجوهای گوگل ضروری است.
• رتبه‌بندی‌ بدون بک لینک تقریبا امکان پذیر نیست.
• تعداد بک لینک بیشتر با رتبه بهتر در گوگل ارتباط مستقیم دارد.
• رتبه‌بندی‌ از طریق کلمات کلیدی خاص نیز امکان پذیر است.
• داشتن محتوای مناسب نیز باعث بهبود سئو و رتبه‌بندی‌ می‌شود.
خلاصه مطلب شبکه اجتماعی